12
با هدف مدیریت ریسک و مقابله با انتشار آلاینده های نفتی در دریای خزر

پروژه طرح جامع مبارزه و جمع آوری آلاینده های نفتی در شرکت نفت خزر انجام شد

پروژه طرح جامع مبارزه و جمع آوری آلاینده های نفتی در شرکت نفت خزر انجام شد
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر در جلسه ای با حضور کارشناسان واحدهای فنی، گزارش نهایی پروژه طرح جامع مبارزه و جمع آوری آلودگی های نفتی در دریای خزر توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ارائه شد.

 

در این جلسه گزارش نهایی پروژه توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در حضور روسا و کارشناسان واحد های فنی و مهندسی، پژوهش و فن آوری و HSE شرکت نفت خزر تشریح شد و توسط این واحدها مورد بررسی قرار گرفت .

جمع بندی و تحلیل اطلاعات محیطی دریای خزر، بررسی روش های مبارزه با آلودگی های نفتی، بررسی تغییرات مکانی و زمانی هیدروکربنهای های نفتی در رسوبات،بررسی اثرات زیست محیطی آلودگی های نفتی، ارائه قوانین و مقررات بین المللی مرتبط با آلودگی های نفتی و مدل سازی عددی نحوه انتشار آلودگی های مواد نفتی ( ایجاد سامانه شبیه سازی نحوه انتشار آلودگی‌های مواد نفتی در دریای خزر) از اهداف تعریف شده این پروژه بود که طی مدت 16 ماه اجرای آن به طول انجامید .

این گزارش می افزاید مدل سازی عددی نحوه انتشار آلودگی های مواد نفتی با هدف ایجاد سامانه شبیه سازی نحوه انتشار آلودگی‌های مواد نفتی در دریای خزر یکی از مهمترین اهداف تعریف شده در این پروژه بود که بر اساس جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات هیدرودینامیک شامل هواشناسی و تعیین رژیم بادهای غالب در ناحیه خزر جنوبی و امواج ناشی از باد و طوفان در ناحیه خزر جنوبی بر اساس اطلاعات 32 ساله آب و هوایی خزر انجام شده است که در نهایت پس از ورود اطلاعات به سامانه مورد نظر منجر به تعریف 72 سناریو مختلف جهت انتشار آلودگی و بررسی رفتار انتشار آلودگی گردید.

ایجاد بستر مناسب جهت انجام سایر مطالعات مدیریتی و پیشگیرانه در شرایط بحران و ایجاد بانک اطلاعات GIS از مهمترین نتایج پروژه عنوان شده است .

علی اصولی مدیر عامل شرکت نفت خزر در پایان جلسه ضمن تقدیر از همکاری های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در اجرای این پروژه گفت: به واسطه اجرای این پروژه تمرکز پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان یک مرکز پژوهشی و مطالعاتی در حوزه خزر بیشتر شد و دستاوردهای مهمی در زمینه جمع بندی و تحلیل اطلاعات محیطی دریای خزر و همچنین ایجاد بانک اطلاعات GIS کسب گردید. وی افزود: اجرای این دست پروژه ها می تواند منجر به تعریف دیگر پروژه های پژوهشی و عملیاتی در حوزه خزر گردد و بانک اطلاعات ایجاد شده می تواند پشتوانه ای باشد به منظور مدیریت هرچه بهتر ریسک در شرایط بحران و تصمیم گیری صحیح و علمی به هنگام مقابله با انتشار آلاینده های نفتی در دریای خزر .

شایان ذکر است شرکت نفت خزر به عنوان تنها شرکت عهده دار مسئولیت خطیر اکتشاف و صیانت از منابع هیدروکربنی در حوزه شمالی کشور در دریای خزر و سه استان گلستان، گیلان و مازندران با هدف ارتقا آمادگی واکنش در شرایط اضطراری، ارزیابی سطح توان عملیاتی و همچنین بهره گیری از تکنولوژی و تجهیزات موجود تاکنون چندین مرتبه اقدام به برگزاری مانور مقابله با آلودگی های احتمالی نفتی در دریای خزر نموده است .

 

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۴
کد خبر : ۹۷۱

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.