12
برای اولین بار توسط متخصصان داخلی انجام شد

بازرسی حرفه ای از تجهیزات و شرایط نگهداشت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت خزر، عملیات بازرسی حرفه ای از سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر برای اولین بار توسط متخصصان داخلی با بهره گیری از روش های استاندارد انجام شد .

 

هدف از انجام این ممیزی بررسی آخرین وضعیت سکو در دو بخش اصلی سازه سکو و تجهیزات و ماشین آلات حفاری به عنوان یک دارایی با ارزش و استراتژیک عنوان شده است.

بر اساس این گزارش با توجه به برنامه ریزی انجام شده جهت جابه جایی سکوی نیمه شناو ایران امیرکبیر و استقرار در موقعیت جدید حفاری، تیم بازرسی همراه با کارشناسان فنی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر اقدام به ارزیابی و ممیزی بخش های مختلف سکو نمودند.فرایند ممیزی بر اساس سه روش دیداری    (GVI )، استفاده از چک لیست های استاندارد و همچنین آگاهی از عملکرد تجهیزات به روش استارت بدون بار تجهیزات ( NO Load ) انجام شد.

در تحلیل یافته های این بازرسی از عوامل و مکانیزمهای ایجاد خرابیهای شناورها و دکلهای حفاری استفاده شد و پارامترهایی همچون نشتی،خوردگی،تغییر شکل،روانکاری ناصحیح،تخریب وکهنگی،کالیبراسیون،ترک خوردگی، آراستگی و نظافت از مهمترین پارامترهای ارزیابی در این ممیزی بود.

از طرف تیم ممیزی پیشنهاداتی نیز به منظور اصلاح و بهبود عملکرد فرایندها مطرح گردید که از جمله آنها می توان به بازرسی از سکوی ایران امیرکبیر بر اساس ریسک (RBI) اشاره نمود چرا که با استفاده از این روش می توان خرابیهای پنهان و پرخطر را شناسایی و مدیریت گردد.

رعایت کلیه استاندارد های ابلاغ شده توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) همچون SOLAS ، مارپل و کنوانسیون های زیر مجموعه آن از جمله Modu - code ، Ism - code  و... جهت انجام فعالیت در دریا ضروری است که برای سکوی ایران امیرکبیر صدور گواهینامه های انجام کار، تدوین روش ها و دستور العمل های مرتبط نیز اجرایی گردیده است .

شایان ذکر است انجام این گونه خدمات تخصصی تا کنون در انحصار چند شرکت خارجی از جمله شرکت         Nobel Denton بوده است که انجام این ممیزی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی علاوه بر بومی شدن دانش ممیزی سکوهای نیمه شناور طبق استانداردهای بین المللی، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز به همراه داشته است .

سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر سازه ای است با وزن تقریبی 15000تن که هم­اکنون در آب­های عمیق بخش جنوبی دریای خزر فعالیت می­نماید و قابلیت اجرای عملیات اکتشاف تا عمق 1000 متری را دارد.

 

 

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۴
کد خبر : ۹۷۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.