12
کارشناس روس:

کنوانسیون دریای خزر به جلب ایران درطرح های منطقه کمک می کند

کنوانسیون دریای خزر به جلب ایران درطرح های منطقه کمک می کند
«آندرئی دویاتکوف» کارشناس ارشد مرکز مطالعاتی انستیتوی اقتصاد فرهنگستان علوم روسیه گفت: کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر به جلب هر چه بیشتر ایران به پروژه های در دست اجرا در منطقه کمک می کند.

به گزارش ایرنا، دویاتکوف روز شنبه در نشست پایانی همایش اقتصادی روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو، افزود: ایران از نظر توسعه همکاری های منطقه ای نقش مهمی دارد .
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر 21 مرداد ماه امسال ،در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائوی قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.
این کارشناس روس، اظهار داشت: روابط روسیه و جمهوری آذربایجان بر مبنای گفتمان برابر توسعه می یابد و روسای جمهوری دو کشور نقش مهمی در این زمینه دارند.
وی با اشاره به اینکه اسناد امضا شده میان جمهوری آذربایجان و روسیه نیز نشانگر سطح روابط دو کشور می باشد گفت: حمل و نقل یکی از حوزه های مهم همکاری در منطقه است و طرح تکمیل دالان بین المللی شمال جنوب، فرصت های جدید برای کل منطقه ایجاد می کند.
به گفته این کارشناس سیاسی، روسیه و جمهوری آذربایجان علاقمند به حفظ صلح در منطقه خزر هستند .
آلکسئی توکارف کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین المللی دانشگاه روابط بین المللی مسکو نیز گفت: روابط روسیه و جمهوری آذربایجان بر اساس همکاری های متقابل توسعه می یابد و بستگی به تحولات سیاسی ارمنستان ندارد.
وی افزود: روابط دو کشور به چند عامل عمده از جمله جغرافیا ، تاریخ و اقتصاد مبتنی است و به جریانات منطقه از جمله تحولات سیاسی اخیر در ارمنستان بستگی ندارد و روسیه برای حفظ تعادل در روابط با باکو و ایروان تلاش می کند که البته کار چندان آسانی هم نیست .

۸ مهر ۱۳۹۷
کد خبر : ۱,۴۲۲

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.